Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Filem Kisah Benar: Silenced (Korea) & Sunk Into The Womb (Jepun)


Filem berdasarkan kisah benar memang cepat menangkap perhatian. Semasa saya menulis entri ini, di Malaysia sedang ditayangkan filem You Mean The World To Me (berdasarkah kisah hidup seorang pengarah menyelusuri semula kehidupan lalunya) serta baru-baru ini ada ditayangkan filem Adiwiraku (kisah benar susah-payah guru dan anak murid di kampung dalam mencapai impian).

Banyak sebenarnya filem kisah realiti yang menarik sama ada dari Amerika, Eropah, India mahupun negara asia lain dan negara timur tengah. Namun filem yang saya ingin perkatakan kali ini adalah filem yang agak tragis, sedih dan penuh emosi serta berjaya menggugah hati ramai penonton. Kerana apa?

Kerana kita seolah tidak dapat menerima alasan logik kenapa peristiwa berkenaan perlu berlaku. Sedangkan hakikatnya ia boleh dielak.

1. Filem Silenced (Korea) - Video @ youtube

Saya mendengar kehebatan cerita ini sudah lama. Namun baru dapat menontonnya di TV9. Dengan pelbagai adegan yang penuh tidak sangka saya dengarkan, rasa teruja untuk menontonnya pasti ada.



Sinopsis: Silence (The Crubicle): kisah benar pedophilia yang berlaku pada 2005 (dijadikan novel, kemudian diangkat sebagai sebuah filem pada 2011) di Sekolah OKU, daerah Gwang-Ju Korea Selatan. Anak-anak ini pekak dan bisu, jadi perkara salah yang dilakukan oleh pengetua mereka (yang kelihatan baik pada mata ramai), diambil mudah dan dilepas tangan. Tidak mendapat pembelaan sehinggalah cerita ini dikisahkan semula.

Aspek kemanusiaan: Kisah ini penuh dengan rasa geram penonton, marah dan tangis. Banyak perkara yang begitu mendukacitakan. Wajarkan seorang pembela menjadi pemusnah? Dan gagalnya suara kurang upaya dalam menentang kuasa besar dalam hidup. Apatah lagi dikaburi dengan perkara-perkara luar yang tidak jujur.

Dari kaca mata penonton filem: Kisah ini boleh ditonton oleh penonton yang bersikap natural atau memang jenis boleh tenang. Jika jenis terbayang (terbawa-bawa), atau mudah terganggu, elok elakkan saja. Namun saya merasakan filem ini begitu kuat dengan rasa semulajadi dan penghayatan para pelakonnya. Seolah-olah pelakonnya tidak berlakon. Sangat real

Kejayaan filem ini:  "Kisah nyata, selepas kisah ni diangkat menjadi filem ‘Silenced’, kes ni mula mendapat liputan antarabangsa dan perbicaraan yang tertangguh sekian lama diangkat ke mahkamah semula. Dulu, kes ni ditutup." - (Sumber: Thevocket)

2. Filem Sunk Into The Womb (Jepun) - Video @ youtube

Filem ini saya tonton di astro. Dalam sibuk orang perkatakan tentang Silenced, ada pula mencadangkan menonton filem ini. Katanya lebih sedih dan penuh ketidakjangkaan.


Sinopsis: Sebuah filem berdasarkan kisah benar yang berlaku di Osaka, Jepun. Mengisahkan seorang isteri dan ibu yang bertanggungjawab dan penyayang diabai suami. Kemudian perlu mencari kerja, dan akhirnya menjalani kehidupan bebas. Ada dua anak kecil. Kemudian dia meninggalkan kedua anak itu. Agak lama, sehingga keduanya kelaparan. Dan ada yang mati. Namun tindakan ibunya setelah pulang, lebih mengejutkan.

Aspek kemanusiaan: Filem ini penuh tanda tanya dan rasa tidak senang. Ada hak manusia yang tidak terpenuhi. Dan dilepaskan dengan cara salah. Tekanan setiap manusia berbeza dan cara menyelesaikannya perlu betul dan paling penting, dicari. Jangan kerana rasa sendiri, kita berbuat sesuatu yang tidak wajar pada diri, mahupun orang di sekeliling. Apapun, sewajarnya perlu kembali kepada Tuhan.

Dari kaca mata penonton filem: Filem ini bagus naratifnya. Dan tidak ada ramai pelakon. Banyak diperlihatkan keletah anak, dan gambaran rumah yang ditinggalkan orang dewasa, filem ini begitu perlahan (banyak guna stationary camera shot). Buat yang jenis menghayati dan tak suka filem jenis laju, ia sesuai untuk ditonton.

*****

Apapun, realiti keadaan yang begitu mendesak dan didorong tuntutan nafsu yang begitu kuat hari ini kadangkala membuatkan keadaan menjadi diluar kawalan, apa yang kita harus lakukan adalah sebolehnya berhati-hati, menjaga diri, mengawal serta mencegah. Moga baik-baik untuk semua kita. Insya-Allah.


0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top