Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah. Jika mahu sebarang kolaborasi (pengiklanan) atau ada sebarang pendapat boleh tinggalkan di ruangan komen, mesej di facebook atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

(Nota) Tentang Dakwah, Ta'dib & Kuasa Doa


Ini adalah koleksi nota daripada beberapa rancangan / segmen agama yang disiarkan di televisyen / radio sepanjang Disember 2017. Jadi saya kongsikan di sini, jika ada penambahan atau pembetulan, boleh komen. Namun sangat disarankan untuk merujuk pada ustaz, ustazah serta mereka yang lebih pakar untuk penerangan penuh. Harap maklum. Terima kasih.
"Tak sempat buat benda baik, ulama kata sebab hilang keberkatan masa. Dekatkanlah diri dengan al-Quran." - Ustaz Zul Ramli.
- Tawaduk.
- Bayangkan jika Rasul SAW ada dengan kita.

Alkulliyyah (Ustaz Elyas).

- Jangan biarkan diri dalam kejahilan.
- Jangan sombong.
- Ajarkan ilmu
- Mudahkan jalan ke syurga siapa yang mencari ilmu.
- Mana ada orang keluar daripada perut ibu terus alim. Semua lahir dalam keadaan tak tahu apa-apa.
Kita dapat ilmu pun orang ajar.
- Jangan ikut hawa nafsu.
- Jangan takjub dengan pendapat sendiri.
- Ilmu ini kita dapat buat kita sedar. Maklumat cuma tahu.
- Doalah pada Allah. Agar kita sedar kesalahan kita.
- Zuhur dan asar suara kena perlahan.

Qada' (Bismillah Ad-Dhuha).

- Utamakan wajib dalam waktu. Tunaikan hak solat. Lepas tu qada'.
- Cepat qada' lagi bagus. Boleh qada' waktu lain di waktu lain. Lafaz qadaan tu sunat sebab niat kita dah ada.

Selawat -Ustaz Nizam (Tanyalah Ustaz).

- Selawat dan istighfar sama keutamaan.
- Tak tutup aurat nak selawat pun tak apa. Tak ada tempat tak boleh selawat. Dalam tandas tu, biarlah selawat dalam hati.
- Kita selawat, malaikat selawat dekat kita. Tuhan akan beri rahmat kepada kita.
- Selawat selain syafaat di akhirat, beri rahmat di dunia. Selamatkan daripada kegelapan. Hati, iman, tak sihat. Perkara yang gelap.

Zakat (Tanyalah Ustaz).

- Niat itu penting.
- Bagusnya taubat seseorang apabila dia ada kesedaran nak berubah dan perbaiki.

Duo syamsul

Jangan peduli apa orang kata. Kita dapat kebaikan di setiap kutukan orang.
3 Nabi kata Allah janji jika kita umpat atau kutuk orang:
- Doa tak dimakbulkan
- Ada benda tak settle
- Pahala kebaikan kita diambil orang itu.

- Risaulah jika iman kita dicuri.

Bila Rasa Betul - Ustaz Elyas & Dai Fuad (Tanyalah Ustaz)

Beza ada maklumat dengan ilmu. Ada maklumat sekadar tahu. Ada ilmu kita akan sedar.

- Elak rasa diri lebih bagus
- Jangan menolak kebenaran

- Clearkan jika difitnah. Lepas dah jelaskan, orang nak fitnah itu antara dia dengan Tuhan. Namun kita kena jelaskan dahulu.
- Jangan riak. Menampakkan amal kebaikan. Depan orang cergas, belakang malas. Jangan.

7 amalan kita buat jadi pencen di alam kubur:
- Membina masjid. Orang mengimarahkannya.
- Membina sungai orang dapat manfaat. mengalir untuk orang.
- Gali perigi. Beri air.
- Menulis mushaf. Quran.
- Menanam pokok
- Meninggalkan anak yang soleh.
- Ilmu yang dimanfaatkan

- Ada syurga disediakan untuk mereka yang tinggalkan perbalahan.

Duit kopi - Ustaz Jafri (Alkulliyyah)

Penamat rasuah / hal haram perlu:
- Takwa
- Taubat
- Qanaah
- Warak
- Yakin

- Mungkin kita sukar beribadah & buat amalan baik, puncanya daripada (sumber) apa yang kita makan.
- Makan daripada perkara yang syubhah (meragukan) / haram boleh menyebabkan doa kita susah nak dimakbulkan.
- Orang yang menjaga rezekinya, akan dijamin rezekinya oleh Allah.

Dakwah itu sunnah - Dai Farhan (Tanyalah Ustaz)

- Dalam dakwah Allah tak tengok keputusan. Dia lihat buatkah tidak. Perbaiki diri kita, dan ajak orang buat kebaikan.
- Dakwah bukan semata-mata ceramah. Banyak juga medium lain.
- Dakwah dengan lemah-lembut. Untuk menarik orang dengan islam.
- Banyak baca sirah nabi.
- Nabi Muhammad sabar saja orang buat dia.
- al-Quran jangan tinggalkan. Tiap-tiap hari baca
- Tolong jaga akhlak kita betul-betul
- Nak keluar berdakwah perlu tinggalkan nafkah cukup untuk yang tinggal.
- Gunakan teknologi.
- Sebaik manusia yang beri manfaat

Taqarrub (Tanyalah Ustaz).

Ingat mati. Ingat akhirat

Ta'dib. -Ustaz Abu Hassan. (Untuk bayi) [Tanyalah Ustaz]

  • Nama, penyusuan ibu, Azan iqamah, 7 hari aqiqah (tak semestinya kenduri, namun sembelih kambing) dan cukur rambut bukan jambul ---Masa bayi ta'dib. Jaga pemakanan.
  • Orang tasawuf cakap pasal fadilat. Cukur rambut untuk buang kuman. Cukur bagi habis. Timbang dan derma.

    Dari Fatimah binti Muhammad ketika melahirkan Hasan, dia berkata: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Cukurlah rambutnya dan bersedekahlah dengan perak kepada orang miskin seberat timbangan rambutnya.” [Sanadnya Hasan, HR Ahmad (6/390), Thabrani dalam Mu’jamul Kabir 1/121/2, dan al-Baihaqi (9/304) dari Syuraiq dari Abdillah bin Muhammad bin Uqoil] (sumber)
  • Azan dan iqamah (rukun sunat) masa bayi antara hikmahnya jauh daripada jin yang bisik untuk lakukan penzinaan.
  • Perjalanan anak yang dijalankan ikut penjanaan islam.
  • Beri nama anak yang baik sejak kecil lagi. Berdoalah jika tak dapat patah balik.
  • Tidak salah panggil pada nama panggilan along etc. Cuma ia jadi doa kalau panggil nama betul.
  • Ada saja anak remaja yang baik. Tidak semua nakal. Ibu bapa kena didik baik-baik semenjak bayi.
  • Dari dalam perut anak ikut sikap / mood ibu. Lepas lahir ikut sikap ayah.
  • Mantapkan akar.
  • Tak sebut tentang tukar nama. Namun dalam islam kena perelokkan nama. Dibolehkan.
  • Ta'dib masa bayi. Tarbiyyah pada kanak-kanak, ajar. Ta'lim masa remaja bagi ilmu agama.
  • Tempat pengasuh biar tempat yang baik.
  • Semua dah bagus kalau anak buat hal juga, mungkin hasil pemakanan dia. Cari berkat dalam hasil rezeki kita.
  • Dalam mendidik anak jangan manjakan sangat. Biar hari ini dia menangis, jangan esok kita menangis.
Ustazah Isfadiah (Anda Musykil).

5 tahap hubungan dalam perhubungan:
- Rindu-rinduan
- Sentuhan Fizikal
- Topeng terbuka. Kelemahan terbuka
- Mula menerima keburukan dan kebaikan sebagai pakej.
- Mula mampu mengubah dunia.
"Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun," - Surah al-Mulk ayat 2.
- Dalam ayat lelaki keji untuk perempuan keji, lebih kepada bahasa percakapan. Dia tertarik.
- Doakan untuk dapat jodoh yang baik. Doa dapat keturunan yang baik.
- Baik atau tak baik seseorang itu subjektif.
- Kebaikan dirujuk daripada definisi Allah. Orang yang lebih takut Allah dan sayang Allah lebih daripada pasangannya itu baik.
- Allah tahu kamu layak menerima pasangan itu.
"Jangan sebab Allah jelmakan ujian yang sedikit sahaja, kita pecahkan azam kita yang asal." - Ustazah Isfadiah.
- Kita cari redha Allah bukan redha ahli keluarga, anak atau kawan kita.
- Ustaz Mufti kata sabar, tabayyun, perlu keduanya saling muhasabah.

Dunia hampir senja (Tanyalah Ustaz)

- Amalkan al-kahfi paling pun 10 ayat awal.
- Baca doa agar terpelihara daripada fitnah dajjal.

Kuasa Doa  Ustaz Ashraff & Dai Anas (Tanyalah Ustaz).

Amalkan:
Sumber: @amsharoptometri

- Dengan mak ayah ni minta maaf terus. Mereka tetap pandang macam kita budak-budak.
- Kena bersabar dan jangan putus asa dengan doa kita. Yakin Allah makbulkan. Dan jangan fikir nak cepat (doa Nabi pun mengambil masa). Allah suka kita datang pada-Nya meminta-minta.
- Doa paling makbul adalah doa yang tidak diketahui orang tersebut. Namun dalam doa itu elok disebut namanya.
- Adab berdoa, angkat tangan. Rasul juga buat begitu. Isyarat kita ni nak tunjuk kita memang tak ada apa-apa.
- Jangan berdoa dalam keadaan sombong atau memaksa.
- Doakan untuk ibu bapa. Sedekahkan atas nama dia. Amalkan surah al-Mulk. Biar pahala berkat sampai kepadanya.
- Doa sebagai komunikasi dengan Allah. Doa bersyukur ni ramai orang tak buat.
- Doa istighfar. Doa mengaku salah.
- Selawat dalam doa.

Sambung:---

Duit tersekat mungkin sebab sumber makan haram.

Allah taala balas doa:
- Dengan ganjaran di akhirat.
- Balas di dunia
- Elak daripada perkara buruk
///
- Ikut sangkaan hamba-Nya
- Bahasa kita faham baik tapi faham doa arab pun lagi baik

Syamsul Debat.

- Jangan merungut. Syukurlah masih ada apa yang masih ada. Qanaah.
- Taqwa. Sandarkan Semua pada Allah. Apa Allah bagi itu yang terbaik.

Dakwah bukan dalam surau saja.
"Selamat tinggal munafik. Sangka baik dengan takdir Allah. Doakan rakan-rakan kita yang belum ke majlis ilmu, akan ke majlis ilmu. Doakan." - Ustazah Muzayyanah, IKIM.

*****

Sekian, moga yang dikongsi ini bermanfaat, insya-Allah. Jika ada kekurangan boleh merujuk pada yang lebih berpengetahuan.

Maaf dan terima kasih.


0 yang menasihati:

Sebarang pendapat , nasihat atau soalan ?

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.






Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top