Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Aplikasi islamik: arah kiblat, tilawah, solat, ramadan & lain-lain untuk muslim


Berikut adalah aplikasi islamik yang mungkin berguna dan bermanfaat untuk kita semua. Insya-Allah. Aplikasi arah kiblat, tilawah, solat, ramadan dan lain-lain untuk kegunaan muslim.

Aplikasi yang ada arah kiblat, waktu solat, doa, ayat-ayat al-Quran (mempunyai pelbagai bahasa terjemahan).
Raudhah adalah aplikasi yang bukan sahaja ada waktu solat dan pelbagai lagi, ada juga menyediakan video rancangan agama yang disiarkan di Media Prima.


Baca, dengar dan fahami al-quran dengan Bahasa Malaysia sebagai bantuan rujukan. Anda juga boleh mencatat nota untuk rujukan masa hadapan. Juga boleh kongsi dan lihat nota mengenai al-quran yang ditulis oleh orang lain.


Smart Quran adalah aplikasi mudah alih Quran yang pertama yang diluluskan oleh Lembaga Kawalan dan Perlesenan Pencetakan Al-Quran, Kementerian Dalam Negeri Malaysia di bawah Percetakan Akta Teks Al-Quran 1986 (Akta 326). Menariknya aplikasi ini kerana boeh buat penanda di mana bacaan kita terhenti selain disediakan terjemahan.

myJakim menyediakan maklumat yang tepat kerana aplikasi ini disahkan dan dimiliki oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Aplikasi ini mempunyai banyak maklumat hebat dan alat berguna yang menawarkan maklumat & panduan Solah termasuk masa doa, masjid dan pengesan Qibla. Untuk direktori HALAL yang penuh - yang meliputi senarai produk Halal dan pencari premis halal di sekeliling anda. Dan jika anda keraguan ragu tentang logo Halal antarabangsa semasa membeli produk anda, aplikasi ini sangat membantu kerana JAKIM menerbitkan semua logo HALAL antarabangsa yang diiktiraf dan diperakui oleh agensi.


Sakeenah adalah aplikasi yang bertujuan untuk memperkasakan masyarakat Islam dengan pengetahuan Islam yang betul dan kesedaran individu tentang ajaran Islam.

mySolat merupakan satu aplikasi yang dibangunkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) bagi memudahkan umat islam di Malaysia mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan ibadah Solat.

Antara kemudahan dan fungsi utama yang terdapat dalam aplikasi ini ialah Waktu Solat bagi Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak, Arah Kiblat, Kalender Islam, Masjid Terdekat, Doa Harian, Koleksi Bacaan, Infografik, Tasbih Digital dan Lain-lain lagi.

Aplikasi Semak Hadis merupakan salah satu inisiatif untuk membendung gejala penyebaran hadis palsu yang semakin berleluasa seiring dengan perkembangan pesat teknologi media sosial kini.

Cadangan, kandungan aplikasi ini diambil dari laman web beta semakhadis.com.

SalamWeb adalah alat ukur digital Shariah-certified di dunia. Ia persekitaran dalam talian yang selamat yang membolehkan anda berhubung dan menyumbang kepada masyarakat Islam berhampiran dan jauh.

 
Daripada panduan makanan halal untuk tips perjalanan dan perjalanan, HHWT Muslim Travel Planner adalah satu-satunya perancang perjalanan yang anda perlukan. Meneroka dunia tidak pernah lebih mudah untuk pelancong Islam!
  • Athan: Ramadan 2019, Prayer Times, Azan and Quran (Android)
  • Salah Clock, Prayer & Qibla (Android)
  • Salahfalah: Salah Tracker for Muslims ‏صلاة (Android‎)

Rujukan lain: 
-Apps Islamik hasil usaha FSTM –Fakulti Sains & Teknologi Informasi, KUIS
-5 Aplikasi Menarik Bersempena Bulan Ramadan/
Jika ada pembetulan atau penambahan, boleh tinggalkan di ruangan komen. Terima kasih! :)

    2 yang menasihati

    Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








    Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



    click to te top