Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Apa itu MY Digital ID?

Apa itu Digital ID? 



ID Digital Nasional (IDN) adalah suatu bentuk pengenalan dan pengesahan diri secara digital berasaskan pendekatan ‘What You Are’, ‘What You Have’ dan ‘What You Know’.

Ia mempunyai ciri-ciri biometrik seperti cap jari, pengecaman wajah, iris dan maklumat demografik yang membolehkan rakyat mempunyai pengenalan diri digital yang unik.

IDN adalah satu platform yang selamat, terjamin dan terlindung untuk pengesahan identiti individu apabila melakukan transaksi digital, bayangkan ia seperti mempunyai satu MyKad secara maya.

IDN akan terpakai untuk kegunaan semua warganegara Malaysia dan pemastautin tetap bagi membolehkan mereka berurusan dengan sektor kerajaan mahupun swasta.




Namun IDN ini tidak akan menggantikan MyKad sepenuhnya tetapi menjadi satu ciri tambahan pengesahan identiti secara atas talian dan jarak jauh.

Perlu kita fahami, fungsi ID Digital Nasional (IDN) sebenarnya bukanlah untuk menyekat kebebasan atau mengawal kita semua.

Akan tetapi IDN digunakan sebagai satu identiti digital kepada setiap individu dalam era digitalisasi yang semakin pesat.

Fungsi IDN antaranya adalah memudahkan pengesahan identiti secara digital atau atas talian dengan selamat.

IDN juga menjadi tandatangan digital atau elektronik, yang digunakan untuk mengesahkan identiti dalam transaksi elektronik dan boleh dibuat dari jauh.




Ternyata, IDN sebenarnya boleh membantu memudahkan urusan kita di masa hadapan selari dengan perkembangan dunia digital yang kita alami kini.

Ia bukanlah alat untuk mengawal atau menyekat kita semua, tetapi sebaliknya satu aplikasi yang selamat dan terlindung bagi mewujudkan identiti unik buat kita secara digital.




IDN tak guna cip akan implan dalam tubuh. Jangan risau. Ia cuma teknologi luaran, untuk memudahkan. 



Sumber :

https://twitter.com/jkomprobono

https://twitter.com/changlihkang









0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top