Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Resepi Kek Caramel



Salam. Saya nak sedekahkan resepi kek karamel saya post petang tadi. Semoga bermanfaat ya. Panjang juga resepinya ni. Bila dah baca resepi tu share la ye n LIKE page saya - SHANAZ EASY COOKING. Terima kasih ya.


Bahan A

2 sudu besar gula pasir

1 tin susu cair

80gm gula pasir

Stgah sudu esen vanila

3 biji telur


Ratakan gula pasir dalam loyang biar atas api hingga cair dan berwarna perang - ketepikan..

Kacau gula dan sudu cair hingga larut dalam bekas lain kacau telur perlahan jangan bagi buih. Masuk dlm susu tapis dan tuang dlm loyang - ketepikan. 


Bahan N

80gm gula castor

3 biji kuning telur

135 ml air

45ml myk masak

140gm tpg gandum

1 sudu kecil baking powder

Pukul semua bahan sehingga naik 2 kali ganda. Saya pukul 15 minit. Ketepikan


Bahan C

6 biji putih telur

80gm gula castro

1 sudu kecil cream of tartar

Pukul telur bagi buih sikit masuk gula & tartar pukul hingga jadi merrengue. Kakula tu.

Satukan bahan B & C kacau perlahan bagi sebati.


Bahagikn 3 bahagian letak warna kesukaan..

Saya guna senduk bulat uuntuj masukkan adunan dlm loyang. Satu senduk bagi setiap warna untuk dapatkan corak pelangi tu. Adunan akn terapung pada mula tu ya. Bila pertengahan dah stabil, ulang sampai habis adunan ya, bila dah hsbis lorek adunan dengan lidi nak bagi ada corak bunga tu, saya bakar cara steambath pada suhu 160 selama 1jam 10 minit. 

Bila kek masak biar sejuk dulu lepas itu terbalikkan. SIAP. 


Sumber:

Saha Rommizam





0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top