Kupang Beracun dicemari biotoksin

 Baru-baru ini Jabatan Perikanan mengesahkan kupang di Port Dickson, Negeri Sembilan dicemari biotoksin berbahaya dan tidak selamat dimakan.



1. Pendedahan kepada bahan toksin melalui makanan laut seperti kupang, kerang & tiram boleh menyebabkan berlakunya keracunan Paralytic Shellfish Poisoning 

2. Toksin yang terbentuk adalah bahan toksin semulajadi yang dihasilkan oleh beberapa spesis alga

3. Pertumbuhan alga ini berkaitan boleh dipengaruhi oleh suhu, cahaya matahari, nutrien serta aktiviti perkapalan di kawasan tersebut.

4. Kejadian laut merah (red tide) menyebabkan bilangan alga meningkat yang menjadi sumber makanan kepada kupang dan kerang.

5. Kupang dan kerang yang memakan alga tersebut akan mengumpul toksin di dalam tisu cangkerangnya.

6. Toksin tidak akan musnah walau kupang dan kerang tersebut telah dimasak atau disejuk bekukan. 

7. Individu yang makan kupang dan kerang yang tercemar dengan toksin ini boleh mengalami gejala ringan seperti muntah, sakit perut dan cirit. 

8. Dalam kes yang serius individu yang mengalami keracunan boleh mengalami komplikasi serius seperti kesukaran bernafas dan lumpuh.

9. ORANG RAMAI DINASIHATKAN SUPAYA SEGERA KE HOSPITAL DAN FASILITI KESIHATAN TERDEKAT SEKIRANYA MENGALAMI TANDA-TANDA INI

DAN MEMPUNYAI SEJARAH MEMAKAN KUPANG DAN KERANG





"Nasihat jujur saya, bila nak makan kerang-kerangan ini, kena pastikan ia dari sumber mana. Elakkan dari kawasan yang tercemar kerana dikhuatiri ada toksin atau logam berat. Dan kalau nak makan pun, ambil dalam jumlah sedikit sahaja." - Dr. Fitri Yusof


Sumber:

https://twitter.com/health_malaysia/

https://twitter.com/drfitriyusof/

https://twitter.com/BuletinTV3/







0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee 2024 © TERIMA KASIH ♥



click to te top