๐๐๐ ๐๐๐ ๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐?
Dalam sistem tanah di negara kita, pendaftaran pemilikan adalah segala-galanya. Sebab itu sebagai pemilik sesebuah hartanah, kita kena sentiasa ada geran asal dalam milikan.
Kalau nak jual rumah tapi Geran asal hilang, proses jual beli tak boleh nak diteruskan.
Jadi, apa perlu kita buat jika Geran asal hilang?
๐. ๐๐ฎ๐๐ญ ๐๐๐ฉ๐จ๐ซ๐๐ง ๐๐จ๐ฅ๐ข๐ฌ ๐๐๐ง๐ ๐๐ง ๐๐๐ ๐๐ซ๐
Maklumat yang perlu ada dalam laporan polis:
๐. ๐๐ฎ๐๐ญ ๐๐ค๐ฎ๐๐ง ๐๐ฎ๐ฆ๐ฉ๐๐ก
Akuan sumpah perlu dibuat di hadapan Pesuruhjaya Sumpah oleh pemilik. Kalau pemilik ramai, semua pemili kena buat akuan sumpah bersama.
Akuan Sumpah dibuat bagi tujuan untuk dapatkan semula Geran baru di Pejabat Tanah.
๐. ๐๐ฎ๐๐ญ ๐๐๐ซ๐ฆ๐จ๐ก๐จ๐ง๐๐ง ๐๐ง๐ญ๐ฎ๐ค ๐๐๐ฉ๐๐ญ๐ค๐๐ง ๐๐๐ซ๐๐ง ๐๐๐ซ๐ฎ ๐๐ข ๐๐๐ฃ๐๐๐๐ญ ๐๐๐ง๐๐ก
Dokumen-dokumen Yang Diperlukan:
Ketika hadir ke Pejabat Tanah, pemilik akan dikehendaki mengisi Borang Permohonan untuk dapatkan Geran baru. Semua dokumen di atas akan dikepilkan bersama-sama dengan Borang Permohonan.
Carian persendirian hartanah boleh dibuat pada masa yang sama ketika isi dan hantar Borang Permohonan sebab Carian Persendirian boleh dapat segera. Jadi, tak perlulah berulang alik ke Pejabat Tanah. Harga Carian Persendirian RM 30 kalau di Selangor.
Ada sesetengah Pejabat Tanah mungkin minta Carian Rasmi dan bukannya Carian Persendirian. Jadi, dalam situasi macam ni, kena buat Carian Rasmi. Carian Rasmi biasanya takkan dapat pada hari yang sama sebab pegawai kena tandatangan dan harga mahal sedikit dari Carian Persendirian iaitu RM 50 (Selangor).
Bayaran permohonan juga berbeza di setiap Pejabat Tanah. Kalau di Selangor, bayaran seperti berikut:
๐. ๐๐ข๐๐ฌ๐๐ญ๐๐ง ๐๐ฅ๐๐ก ๐๐๐ฃ๐๐๐๐ญ ๐๐๐ง๐๐ก
Selepas Borang Permohonan diserahkan bersama-sama dokumen yang lengkap, dalam masa beberapa minggu (atau bulan) kemudian, pemilik akan dipanggil oleh Pejabat Tanah untuk menghadiri siasatan berkenaan permohonan tersebut.
Pemilik biasanya akan menerima surat dari Pejabat Tanah. Jadi, pastikan alamat surat menyurat yang diletakkan adalah alamat terkini.
Semasa siasatan, pemilik perlu menjawab beberapa soalan yang akan ditanya oleh pegawai.
๐. ๐๐ฎ๐ญ๐ข๐ฉ๐๐ง ๐๐๐ซ๐๐ง ๐๐๐ซ๐ฎ ๐๐ข ๐๐๐ฃ๐๐๐๐ญ ๐๐๐ง๐๐ก
Selepas selesai siasatan di Pejabat Tanah, langkah terakhir hanyalah untuk Pejabat Tanah memproses dan membuat Geran baru bagi hartanah tersebut.
Proses ini biasanya mengambil masa berbulan juga. Boleh dapatkan kepastian dari pegawai ketika siasatan dijalankan.
Jika Geran baru sudah siap, pemilik sekali lagi akan dihubungi oleh Pejabat Tanah, biasanya melalui surat, untuk datang dan ambil Geran baru tersebut sendiri.
Geran tersebut mestilah diambil sendiri oleh pemilik. Jika nak hantar wakil, kena buat surat wakil kuasa untuk orang lain ambilkan.
Lepas dapat Geran baru, sebaiknya buat terus salinan photostat manakala Geran asal simpanlah di tempat yang selamat.
Semoga bermanfaat.
P/S:
Sekiranya kita beli hartanah guna pinjaman bank, Geran asal akan dipegang oleh pihak bank sehinggalah kita habis bayar hutang. Salinan sahaja yang akan ada dengan kita. Jadi, dalam situasi ini, jangan pula kita buat permohonan Geran hilang. Tak pasal-pasal kena maki dengan Pejabat Tanah satgi.
Oleh:
https://www.facebook.com/share/p/PjbCTnJYYPpqoq7C/
0 yang menasihati:
Post a Comment
Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.