PENAFIAN

Selain daripada catatan sendiri , artikel di blog ini mungkin adalah berdasarkan sumber lain ( ada dinyatakan di hujung artikel ). Rujukan utama adalah Al-Quran dan As-Sunnah. Selain daripada itu adalah ilmu daripada mak abah , para guru , ustaz, ustazah , sahabat serta beberapa perkongsian melalui majalah JOM , juga majalah SOLUSI . Cubalah beli , pasti tak rugi. Serius.

Tanda-tanda migrain , cara elak & cara ubati migrain


Tanda-tanda migrain
- Rasa ngeri ditusuk dengan jarum pada sebelah kepala dan merebak ke bahagian hidung dan sekitar mata .
- Kesakitan teramat sangat dan berdenyut2.
-Pandangan silau, kabur dan kadangkala menjadi gelap.
- Tekak berasa loya, muntah dan kadangkala tangan dan kaki menjadi sejuk.
-Pesakit akan menjadi sensitif pada sebarang bunyi dan suara .
-Serangan selalunya berakhir dalam tempoh 4-72 jam.
-Sesetengah pesakit akan mengalami pengumpulan cecair dalam badan seperti bengkak bengkak dan membesar di bahagian tertentu anggota badan .

Cara elak migrain :HINDARKAN :

-Memakan makanan yang mengandungi thyramine seperti keju
- Makanan yang mengandungi monosodium glutamate (MSG)
-elak bau yang busuk, bunyi bising dan asap rokok
-Minuman yang mengandungi kafein berlebihan
-Stress dan tekanan
-Jadual tidur yang tak tetap
-Menundakan waktu makan dan biar perut kosong terlalu lama .

Cara rawat migrain / mengubati migrain: Ikut tips seperti hindar sakit kepala:
KLIK  :
 ikut sunnah, ikat kepala dengan kain / serban , berbekam atau berinai di kepala . 

Apa yang penting , makan ubat , atau jika tidak mahu bergantung dengan ubat amalkan pemakanan sihat , hidup yang terurus dan jiwa yang sentiasa mendekati tuhan bila dilanda sebarang dugaan. Semoga semua sihat ya, kawan-kawan . 

Dalam Kitab as-shahih sewaktu menjelang wafat, Rasullullah mengaduh katanya, "Aduh, kepalaku"Lalu Baginda mengikat kepalanya untuk menahan sakit (Hadis ditakhrij oleh an-Nasa'i, ibn Majah dan Ahmad]




32 yang menasihati:

  1. alhamdulillah.. jenis yang xda migrainn..

    hhehe. mane mungkin sy tinggalkan keju.. hatta cheesy wedges kfc skali pun..

    thx for the tips akak =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah .. tak..
      er..kena jangan kerap makan je kot yang, insyaallah akan okeh :)

      Delete
  2. semua sakit ada ubatnya..

    ReplyDelete
  3. la.. perut kosong pn x leh.? perghh.. susah la camnie!

    ReplyDelete
  4. kalau saya migrain, saya tidur. hu hu

    ReplyDelete
  5. hi, senang mengenalmu

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. sye dapat info berkenaan migrain kat link ni. alhamdulillah, berkesan tau makanan tambahan ni. just to share :) http://farah155.ads4blog.net/2012/10/23/bantuan-segala-masalah-kesihatan/

    ReplyDelete
  8. Anonymous12:45 PM

    Ambil lada hitam, garam dan kacang hijau. Campurkan dan tabur atas kain atau suratkhabar. Kemudian pijak. Insya Allah migrain hilang.

    ReplyDelete
  9. Tolong saya bleh,selepas sya baca info ni semua saya ada cuma yg nak pitam tu tak lah tapi kekadang tu bila sya baring lpas tu bangun balik kpala sya macam kna sambar mcm kna karan lah sama juga kalau sya duduk menunduk lpas tu bila sya angkat kpala sya mcm tu juga kna.umm itu migrain kah.tolong lah saya dah tak tahn ni tangung

    ReplyDelete
    Replies
    1. Try makan habbatus sauda,ikut sunnah...fb habbatus sauda al-thaqif

      Delete
  10. Anonymous9:20 AM

    Sy kena bru2 ni. Sakit smpai mata.. buat MRI semua nrmal. Agak panas baran jg..skrg sakit blik. Sy nk kj cri rezeki..bawa moto ke sana sini. Sy lg ttekan bila keadaan jd mcm ni..rs baik tggu operate kmudian mati. Senang.

    ReplyDelete
  11. Anonymous9:38 AM

    Sy xtau adakh sy migrain. Tp sy sakit kepala kuat d sblh kiri smpai mata. Bln lps sy xleh bawa moto sb sakit mata amat sangt n sensitf dgn cahaya. Lps smggu kpala sy pening kuat. Utk makluman sblm ni sy xcident moto thun lps bln 6 d sebelah kiri, leher kiri sy terseliuh smpai nk pusing kepala x bleh..lutut kiri berlubang perut luka tangn kiri pun luka. Bru2 bru rs sakit kpala amat sgt n leher pun sakit. Adakh ini migrain atau affect drpd xcident sy pun kurg pasti. Dktor xleh sah kan cuma kata doktr sakt kpala sy ni x da ubat tu je..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam saudara.kes saudara sama mcm saya.disyaki migrain.cuba pantau pemakanan harian dan elakkan mengambil yg tidak berkenaan.pergi jumpa doctor swasta dan ambil ubat.in shaa Allah.

      Delete
  12. info yg berguna..mohon share yerr.=)
    http://susuibuidamansimanja.blogspot.com/

    ReplyDelete
  13. salam saya follower no 1789.

    http://mamanurins.blogspot.com/

    ReplyDelete
  14. Isteri saya amalkan minuman guarana, dulu selalu je migrain. tapi sejak amalkan, dah tak ada migrain lagi dah..

    ReplyDelete
  15. dulu selalu sakit kepala sampai x leh wat pape ,sekarang alhamdulillah kalo sakit kepala datang, minimum sgt rasanya..rekomen nih http://www.bawangputih.biz/

    ReplyDelete
  16. Insyallah...bio velocity bleh mbantu masalah migrain...
    Jom singgah
    http://khainuar.blogspot.com/2013/05/bio-velocity-day-2013.html

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah..terima kasih.. sharing yg bermanfaat
    sy juga kerap sakit kepala..tp skt kepala sy rasa sendat kepala camtu.. bila solat nk rukuk n sujud rasa biji mata mcm nk terkuar, kpala rasa dh xblh angkat..
    skrg kurang dah sejak amlkan supplement bcomplex n kalsium yg mengandungi magnesium dan vit d. sy mmg xsuke mkn panadol, susah nk telan, terlekat kt leher woo..
    jemput ke blog sy : http://ayusihatanggun.blogspot.com

    ReplyDelete
  18. Anda menghidap migrain??
    Gastrik yang teruk?? Kencing manis
    yg kronik?? Darah tinggi?? Saya
    boleh membantu,insyaAllah..prod
    uk ni baik untuk anda yang
    menghidap migrain dan gastrik..
    dapatkannya segera!! PM saya
    sekarang!! Jangan terus
    biarkan diri anda terus terseksa
    menanggung penderitaan....

    ReplyDelete
  19. hamba allah7:55 PM

    Sy selalu sakit kpale di bhgian kiri..dr puncak smp ke tengkuk..slalu pening2..bile duduk dkt tmpt yg rmai org n bising..rase nk pitam..dengar org mnjerit rase berdengung kepala..adkh itu migrain?tolong sy..

    ReplyDelete
  20. salam..nk tanya dalam beberapa hari ni sy kerap sgt sakit kpala..dan lepas makan terasa nak muntah..tapi ble sy muntah..kpala ni rasa skt sgt2..otak plak rasa mcm gegaran..agk lme jga nk hilangkn sakit tu..adakah itu slh 1 pnce migrain

    ReplyDelete
  21. yusman1:30 PM

    salam..sy pun ada jugak terkena sakit camni..mmg perit berdenyut2 tapi saya ambil ubat di laman web ini : Penawar Penyakit Paling Mujarab

    Alhamdulillah beransur kurang sekarang..xsalah nak cuba, yang penting kita ikhtiar & berdoa pd allah supaya sakit kita disembuhkan..

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. salam..boleh cuba cari solusi migrain di sini ya..
    http://bit.ly/1jXkuGx
    Terima kasih..

    ReplyDelete
  24. Anonymous3:06 AM

    migrain itu sakit yg amat perit

    ReplyDelete
  25. nur lyama1:49 PM

    salam...saya sering sakit kepala pada bahagian sebelah kiri kepala.kesakitan itu amat sakit sehingga membuatkan saya menangis menahan sakit tersebut.sudah 5 tahun saya tahan sakit kepala tanpa makan ubat.tetapi,sejak akhir-akhir ini saya merasakan sakit sangat sehingga saya perlu makan ubat tahan sakit.hampir setiap hari saya perlu makan ubat tahan sakit untuk meredakan kesakitan.
    Ada cara lain tak selain makan ubat tahan sakit untuk menghilangkan sakit kepala??
    Tolonglah saya.saya tidak tahan lagi sakit ini kerana ia sering menjejaskan aktiviti seharian saya.

    ReplyDelete
  26. Anonymous11:06 AM

    hhihii

    ReplyDelete
  27. sebelum ni mmg sy kerap migrain tp lepas amalkan pengambilan vitamin b complex dan ostematrix,migrain hilang.sekarang hampir setahu sy konsisten amik vitamin 2..

    www.diyanarazim.blogspot.com

    ReplyDelete
  28. Anonymous7:53 PM

    Saya pun ada magrin. Setiap bulan mesti mnyerang. Magrin ni dtg kalau kite stress, xcukup tdur, panas, salah makan, trlalu tumpu pd sesuatu
    Ini semua blh mnyebbkan magrin. Kalau sy mgrin sampai muntah2 keluar smua makanan dlm perut..kuar buih2 n last sekali kuar hijau kuning yg pahit tu baru lega. Dan ia menyerang mmg dlm 10jam jugak la...dan sy xprnh ambil apa2 ubt. Tp stiap kali muntah keluar air mata..hingus..smpai terkencing n kuar darah sbb tekak dah luke asyik muntah je... ada ke ubat utk pnyakit ni ye... dah xtahan tiap kali menyerang...huhu

    ReplyDelete
  29. Anonymous9:19 PM

    Klw skit kat bahagian klpak mata tu migrain ke...sya sllu rsa skt cam tu ..klw tundk rsa nk kluar bji mata...plis reply..

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.


Protected by Copyscape Plagiarism DetectionPersonal Blogs :)
Diubahsuai oleh : Anem Arnamee