Cara menjadi lebih baik ( ke jalan lurus)

“Those who struggle in Allah’s way, the doors of Allah will open in their way” - Mereka yang berjuang untuk ke jalan Allah, akan dibukakan pintu ke arah-Nya” .

Beginilah, nak berubah jadi lebih baik, semua orang nak. Tapi jalannya tak mudah, kalau kita tak betul-betul kuat. Memang susah. Tapi Tuhan dah cakap setiap perkara susah, akan ada mudah. Apatah lagi kalau niat kita baik dan ingin kembali kepadaNya. Memandang kita hidup tak tahu sampai bila , adalah lebih baik kita jangan bertangguh. Mulakan dengan perlahan-lahan. Yang penting apa kata Tuhan, bukan apa kata orang. Istiqamah (terus) dan bersabar , insyaallah . Baik, Nah Anem kongsikan tip kekal di jalan yang lurus yang Anem dapat dari sebuah buku tempoh hari. Nak menambah atau kongsi pengalaman, dipersilakan.

Artikel berkaitan: 



1. Jangan bimbang dengan pandangan orang lain .

Abu Talib begitu bimbang mengenai tanggapan pembesar Quraisy setelah beliau meninggal dunia sekiranya memeluk islam. Kerisauan ini menyebabkan Abu Talib tidak mengucap kalimah syahadah .

2. Fokus kepada diri sendiri.

Istiqamah mengekalkan hidayah tidak akan berlaku sekiranya kita lebih banyak menilai orang lain . Sibukkan dengan muhasabah dan memperbaiki diri terlebih dahulu.

3. Istighfar dan taubat .

Memohon selalu keampunan tuhan dengan menghadapkan hati dan diri kepadanya

4. Amalan yang berterusan .

Kekal dan tambahkan amalan . Caranya : ikhlaskan hati dan mengikut contoh Rasulullah SAW.

5. Sampaikan kebaikan

Hidayah akan kekal dan berterusan jika kita menjadi agen penyampai amar maaruf nahi mungkar kepada orang lain. Ya , marilah kita sebarkan kebaikan dan kasih sayang , bukannya kebencian atau keburukan dan kejahatan .

6. Cari kawan yang soleh (yang baik)

Pilih sahabat yang jujur dan akan membantu dan mengingatkan kita saat kita tergelincir.

7. Rajin mencari ilmu .

Kita perlukan ilmu untuk terus berada di jalan yang benar . Terus menggali ilmu daripada sumber sahih tanpa henti. Lebih banyak kita menimba ilmu, lebih banyak kita sedar yang sebenarnya selama ni banyak benda yang kita tak tahu .

8. Menjaga mata

Tundukkan pandangan , kerana khuatir pandangan itu daripada pandangan syaitan . Dengan cara ini kita secara tak langsung akan menjaga bicara dan hati kita juga dari mengata sesuatu yang tak kena pada jiwa kita.


Hadis Anas bin Malik radhiallahu ‘anhu, bahawasanya Rasulullah صلى الله عليه وسلم bersabda:

ثَلَاثٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ وَجَدَ حَلَاوَةَ الْإِيمَانِ أَنْ يَكُونَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِمَّا سِوَاهُمَا وَأَنْ يُحِبَّ الْمَرْءَ لَا يُحِبُّهُ إِلَّا لِلَّهِ وَأَنْ يَكْرَهَ أَنْ يَعُودَ فِي الْكُفْرِ كَمَا يَكْرَهُ أَنْ يُقْذَفَ فِي النَّارِ

“Ada tiga perkara, barangsiapa yang ketiganya ada pada dirinya maka dia akan mendapatkan manisnya iman. (Tiga perkara tersebut adalah) menjadikan Allah dan Rasul-Nya lebih dia cintai daripada selain keduanya, mencintai seseorang -tidak mencintainya melainkan- kerana Allah, dan membenci kembali kepada kekafiran sebagaimana dia membenci untuk dilemparkan ke dalam neraka.”
[HR Al Bukhari (16) dan Muslim (43)]

Teruskan istiqamah, sesungguhnya Allah sentiasa memerhatikan kita . Walaupun setiap kali kita salah, kita sedar bertaubat dia terima, kita buat lagi, dia tetap terima walau berapa kali, tapi kita seharusnya mempunyai sifat malu sendiri atas sikap kasihNya dia. Tetapkan niat, yang penting adalah pandangan Tuhan lebih dari pandangan sesiapapun.  Bi Hifzillah !

Perkongsian diambil dari Wardina Saffiyah Fadlullah , Gen-Q 17.


p/s: lagu ni best :)




6 yang menasihati:

  1. Satu perkongsian yang baik. Semoga menjadi panduan utk semua. Memang susah nak istiqamah. Mulakan dengan perkara yg senang/ sikit dl. Cth: Bacalah 5 baris ayat al-quran sehari selps solat. nanti lama2 kita tambah sikit2. Betul tak? Tips nak istiqamah, memang betul !!! Mesti cari sahabat yg baik/soleh.
    Syukran..semoga Allah sentiasa memberikan kita hidayah dan petunjuk Nya. Amin

    ReplyDelete
  2. Perkongsian yang baik dan terima kasih kepada orang yang membuat blog ini :)

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. hank you for sharing ☺.. InsyaAllah kite semua akan berubah untuk menjadi hamba Allah yang lebih baik👍💟😊Amin...

    ReplyDelete
  6. Semoga bisa selalu menjadi panduan kebaikan bagi kita semua :) Berani Hijrah Aamiin.

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.





Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top