Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Nuzul Al-Quran 2023: 17 Ramadhan 1444 Hijrah


Tidak kenal, maka tidak cinta.
Begitu juga kitab al-Quran, sesiapa yang tidak mengenalinya, tidak akan mencintainya.
Dan sesungguhnya kamu benar-benar diberi
al-Quran daripada (Allah) yang maha bijaksana lagi maha mengetahui (surah an-Naml: ayat 6)

Penurunan al-Quran sejak lebih 1400 tahun lalu adalah peristiwa penting dan sangat agung pada bulan Ramadan. Penurunannya telah membawa berperanan mengubah kehidupan umat manusia seluruhnya dan sangat relevan sepanjang masa.

Apa yang dimaksudkan dengan Nuzul al-Quran?

Nuzul (nazala- kata dasar dalam bahasa arab) yang diambil daripada perkataan bahasa Arab maksudnya sebagai penurunan, sementara al-Quran pula merupakan kitab Allah , mukjizat yang diberikan kepada Nabi akhir zaman iaitu Nabi Muhammad s.a.w.

Jadi istilah Nuzul al-Quran boleh diertikan sebagai penurunan al-Quran ke atas baginda Rasulullah sebagai petunjuk kepada umat manusia seluruh alam.

Bila Al-quran diturunkan / waktu nuzul Quran ?

Pendapat pertama menyatakan bahawa Al-Quran diturunkan pada malam Isnin tanggal 17 Ramadhan, 13 tahun sebelum hijrah (6 Ogos 610 M). Pendapat kedua pula menyatakan bahawa Al-Quran telah diturunkan pada malam Isnin, tanggal 24 Ramadhan (13 Ogos 610 M). Pendapat yang pertama adalah berdasarkan ayat 41 dari Surah Al-Anfaal, manakala pendapat kedua dasarnya adalah ayat 1 Surah Al-Qadr dan ayat 1-4 Surah Ad-Dukhan.

Allah menjelaskan dalam surah al-Qadr, bahawa al-Quran diturunkan pada malam yang dikenali sebagai “Lailatul Qadr”, asas daripada ajaran isi kandungan surah ini ialah al-Quran mula diturunkan pada malam tersebut yang nilainya lebih baik daripada 1,000 bulan, para Malaikat dan Jibril turun ke dunia pada malam tersebut untuk mengatur segala urusan.

Surah al-Qadr ini pula diturunkan di kota Makkah dan dihimpunkan dalam surah-surah Makkiyyah, iaitu surah yang diturunkan sebelum hijrah baginda Rasulullah s.a.w ke Madinah, isi pengajarannya ialah beriman kepada Allah dan rukun-rukun iman yang lain.

Namun tradisi Nuzul Al-Quran telah lazim diperingati pada tanggal 17 Ramadhan.

Cara bagaimana al-Quran diturunkan ?

Al-Quran diturunkan sekali gus ke langit dunia NAMUN diturunkan tidak sekali gus malah berperingkat- peringkat ke atas baginda, kerana oleh Allah menerusi ayat 32 surah al-Furqan yang bermaksud: “Berkatalah orang-orang Kafir : Mengapa al-Quran itu tidak diturunkan kepada (Muhammad) sekali turun sahaja? Demikianlah (dengan cara itu) supaya Kami perkuatkan hatinya dan Kami membacanya kelompok demi kelompok (secara ansur-ansuran) .”


Peranan dan fungsi kitab Al-Quran

-Sebagai Petunjuk dan cahaya kepada semua manusia - panduan sepanjang zaman.
-Rujukan supaya tidak sesat kerana ia relevan sepanjang hayat.
-Mampu memberi ketenangna dan pemahaman tentang semua ciptaan dan kejadian.
-Sumber ilmu pengetahuan- mengandungi pelbagai ilmu kimia, astronomi , agama, biologi , geografi , sejarah dan bahasa .selain ilmu kehidupan amnya.

Sebagai contoh :
Surah al-Mukminun ayat 14:
“kemudian air mani itu kami jadikan segumpal darah , lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging,dan segumpaldaging itu kami jadikan tulang belulang,lalu tulang – belulang itu kami bungkus denagn daging.kemudian kami jadikan dia mahluk yang (berbentuk)lain. Maka maha suci allah pencipta yang paling baik”.
-Malahan mampu menyatukan kita semua  dan membina tamadun serta mengulangi kecemerlangan islam dahulu jika benar menghayatidan memahami serta mempelajari 1001 rahsia isi kandungannya.

-Selain itu tujuan ia diturunkan untuk menyelamatkan bangsa manusia serta mempimpin mereka ke jalan kebenaran kerana di akhir zaman akan wujud fitnah-fitnah yang berleluasa.

Daripada Abu Hurairah r.a., dari Nabi s.a.w. bersabda : “Tidak berhimpun satu kaum dalam rumah Allah, mereka membaca al-Quran dan bertadarus (berdiskusi isi kandungannya) di kalangan mereka, melainkan perhimpunan mereka itu diturunkan ketenangan daripada Allah, diliputi dengan rahmat-Nya, dikelilingi dengan para Malaikat dan Allah akan mengingati mereka yang ingat kepada-Nya.”

Video youtube johan qari tilawah kebangsaan / antarabangsa 2014
Ustaz Tarmizi



Rujukan :

11 yang menasihati

  1. Anonymous7:03 AM

    salam...bgus penulisan anda....tazkirah yg disertakan dgn dalil...thanks 4 sharing...salam nuzul quran...

    ReplyDelete
  2. bila dah kenal kena la baca
    bila dah baca kena la faham
    bila dah faham kena la ikut

    ReplyDelete
  3. @Anonymous : Salam, rujukan dengan kawan2 blogger lain juga :D
    @mamai : Betul tu pokcik :D

    ReplyDelete
  4. Anonymous10:24 AM

    lama tak jenguk blog aneem

    ReplyDelete
  5. Hai kak nurzy..rendu <3

    ReplyDelete
  6. salam nuzul quraan n slm ramadhan.

    ReplyDelete
  7. sip.., saya juga menulis artikel di http://mirrorquran.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. Anonymous5:59 PM

    Alhamduillah
    atas artikelnya semoga yg menulis dalam lindungan Allah SWT.


    [Aminyarabbalalamin]

    ReplyDelete
  9. Salam Ramadhan almubarak..
    Syukran atas perkongsian Ilmu dr bloger.
    Trima kasih juga cz dengan penulisan indah saudara, dapat juga sy ambil manfaat daripada isi yg telah ditulis.
    Sy yg dhoif ingin betulkan sedikit dalil
    *surah mukminun ayat 14.
    *surah mukmin/surah Ghafir lain.
    Tq..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam ramadhan. Subhanallah. Terima kasih awak, sudi tegur. Semoga baik-baik saja awak selalu di di dunia dan di akhirat . :)

      Delete
  10. أيها الشاب المسلم ماذا يطلب منك رمضان؟ وما رسالته إليك؟ وما هي الهدايا التي يأتي بها إليك في جنباته؟ وكيف ينبغي أن يكون حالك فيه؟ لمعرفة كل ذلك تابع هذا المقال المهم جداً بالنسبة لك

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top