Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Melatih Anak-Anak Berpuasa

Bulan puasa telah tiba-tiba. Selain berniat puasa sendiri, kebanyakan ibubapa juga sebolehnya mahu anak-anak juga berpuasa. Untuk mendidik anak-anak berpuasa, perlu bertahap . Dan antaranya adalah demikian [ antara rujukan : solusi oleh Rashidah Mustaffa]  :




TAHAP PERTAMA


- Mula-mula , kenalkan pada anak-anak tentang puasa , puasa tu apa dia, macamana. (Menahan diri dari lapar, dahaga, perkara yang membatalkan puasa dari terbit fajar sehingga terbenam matahari kerana ALLAH ). Kenapa umat islam wajib berpuasa? - Ganjaran dan faedah .Dapat pahala serta menahan diri dari pelbagai sifat seperti marah dan lain-lain, dan dapat merasai kemiskinan dan kesungguhan orang yang lebih kekurangan .Dari segi kesihatan - perut perlu berehat setelah bekerja sepanjang tahun.

Anak seusia 3 atau 4 tahun boleh di ajar ikut kemampuan seperti selepas sarapan, hanya boleh makan semula setelah petang .Atau separuh hari.

“Orang yang berpuasa akan merasakan dua kegembiraan (besar): kegembiraan ketika berbuka puasa dan kegembiraan ketika dia bertemu Allah.” (Hadis Bukhari & Muslim)


TAHAP KEDUA


- Lakukan Secara bertahap

Latih mereka bersahur. Mulakan dengan bertahan sehingga tengahari . Kemudian ke Asar, lama-lama mereka akan sedikit-sedikit dapat berpuasa sehingga waktu berbuka. Memandangkan mereka bersekolah, bagi mereka tidur sebentar selepas subuh untuk segar ke sekolah.

-Sibukkan mereka dengan aktiviti

Jika mereka penat, benarkan mereka tidur atau berehat tapi tidak berlebihan . Dan luangkan masa dengan anak membuat pelbagai aktiviti rumah, persiapan raya, mewarna bersama, kerja kraftangan atau membantu kemas rumah - atau membantu menyiapkan persiapan berbuka puasa di dapur, supaya mereka terlupa memikirkan makan dan minum seketika.

-Beri ganjaran jika berpuasa
Ia boleh dijadikan motivasi sebagai permulaan . Misalnya beli alat tulis atau makanan kegemaran mereka jika dapt berpuasa penuh. Atau boleh merancang hadiah misteri seperti melancong.

"Alhamdulillah , Oleh kerana ayah dan ibu memiliki anak yang soleh, telah berpuasa penuh , ALLAH swt telah memberi rezeki berlebihan pada hari raya ini."

Walaubagaimanapun perlu ingatkan pada anak-anak, puasa bukan lah untuk dapat ganjaran atau upah, tapi tanda ketaatan kepada ALLAH. Barulah ibadah puasa dijalani penuh bermakna.

-Jaga waktu tidur mereka
Galakkan tidur awal, dan bekalkan susu untuk lebih kalsium supaya bertenaga. Selalu kongsikan cerita dan keberkatan ramadan. serta ceritakan kesengsaraan kanak-kanak di negara lain yang kuat walaupun penuh kesusahan. Allah menyukai mukmin yang kuat dan tidak malas.

-Sediakan makanan berkhasiat ketika sahur
Sediakan makanan yang berserat, ada kalsium, karbohidrat , dan beprotein. Biar anak makan banyak masa sahur supaya bertenaga.

-Balik kerja awal sebelum berbuka
Ibu bapa pulang awal, boleh memasak banyak, kesukaan anak-anak dan luangkan masa bersama mereka. Minta anak agih-agihkan pada jiran . Tradisi ini serta masa yang ibu bapa perlu luangkan mungkin membuatkan anak seronok untuk berbuka , akan menyebabkan mereka mungkin seronok untuk berpuasa pada keesokan harinya .

--------------------

Semoga ibu bapa berjaya memujuk anak-anak untuk berpuasa , elakkan menghukum anak-anak jika dia tidak mahu berpuasa , bagi yang belum baligh lagi . Ajak mereka duduk semeja berbuka sama. Dengan cara ini memberi kesan psikologi untuk anak-anak merasa tercabar melihat akak dan abang mereka berpuasa. Selamat mencuba dan selamat berpuasa semua :)


4 yang menasihati

  1. Terima kasih atas tips tersebut..boleh cuba amalkan tahun ni.. :-)

    ReplyDelete
  2. Makasih ya..Tips nya...Anak ane baru 4 tahun bisa kagak ya...:)

    ReplyDelete
  3. Terima kasih tips. Jemput ke blog saya http://vitamincerdik.blogspot.com

    ReplyDelete
  4. Assalammualaikum .
    Betul tu apa yang dikatakan oleh cik puan punya blog :)Melentur buluh biarlah dari rebungnya.Baca Tips Mudah Untuk Melatih Anak berpuasa Di Bulan Ramadhan. Jom kita jalani kehidupan yang sihat dan miliki tubuh badan yang cergas dan minda yang cerdas .

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top