Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Adab berfacebook - ing


Walaupun twitter telah berjaya mengganggu gugat kedudukan facebook sebagai tempat luah rasa, facebook tetap ada kepentingan dan pengaruhnya pada masyarakat kita. Dan walaupun entri ini mungkin dah lama, namun ia boleh juga diaplikasikan mengikut kesesuaian laman sosial yang kita sedang aktif gunakan sekarang . Harap sudi baca sat naa :-)

* privasykan sebaik mungkin. Ya, kita boleh pilih siapa audience kita. Siapa boleh baca, siapa boleh tengok, jadi pandai pandai control ya.

* Tagging gambar tanpa izin atau gambar silam yang membuka aurat.
Ini perlu dielakkan. Mungkin ada sahabat kita yang telah menutup aurat sekarang, atau mungkin ada gambar koleksi peribadi kita yang dia menutup aurat tidak sempurna kerana merasakan gambar itu hanya untuk simpanan kita, Janganlah upload cerita lama, kerana ia bukan sahaja mengaibkan sahabat kita, namun mungkin boleh memburukkan hubungan keduanya jika ia adalah tanpa kebenaran . Meletak gambar kawan membuka aurat, gambar lama , kawan yang dah menutup aurat sekarang adalah haram dan berdosa.

* Terlebih gambar. Ia bukan sahaja mampu disalah guna orang lain untuk tujuan yang tidak baik, malah akan mewujudkan gurau senda lelaki dan perempuan yang mana boleh dikategori menghampiri zina dan perkara yang keterlaluan. Apatah lagi jika gambar itu mampu meruntuh nafsu atau jika seseorang perempuan sudah berkahwin, jika lelaki tidak mampu menegur isteri yang terlalu bebas atau membuka aurat di facebook, mampu mendatangkan ciri dayus kepada suami terbabit.

* Penyamaran. Terhadkan gambar, kerana tidak semua friend anda di Facebook benar-benar perempuan, atau benar-benar lelaki, mungkin mereka menyamar atau mungkin mereka memang berniat sesuatu kepada kita, itu bahaya dan merisaukan.

*Muat turun untuk simpan dan tatapan. Ini adalah saham dosa jika orang menyimpan gambar kita memang untuk tujuan melempias nafsu atau membuat mereka membayangkan yang tidak-tidak. Yang menatap dapat, yang empunya gambar pun dapat dosanya.
 
*Memanipulasikan penggunaan FB untuk agama lebih dari kepentingan sendiri.

*Tidak memasukkan perincian peribadi

*Jaga aurat dan pendangan mata .

*Elakkan mengumpat.

*Had kan dan kurangkan bincang hal remeh temeh yang membuang masa.

*Tidak terlibat dengan game -game yang bercanggah dengan islam dan tak telribatd engan tilik nasib moden.

* Rumah tangga dan perkahwinan adalah amanah, jika sudah berkahwin, gunakan Facebook dengan amanah. Jika anda ada masalah besar sekalipun, jangan mengaibkan isteri atau suami kerana kebanyakkan yang memberi pendapat bukan hendak membantu malam mampu meruntuhkan. Apa salahnya password dikongsi atau paling tidak aktiviti anda diketahui pasangan
.
*Mengutuk diri sendiri dan kebaikan.
Sesetengah kita pula mungkin ada yang berubah penampilan . Jika dahulu menutup aurat, namun kini mungkin sedikit terbuka, jangan lah menulis di status atau gambar lama , 'zaman suci ', waktu kuno atau sebagainya. Kerana ia bukan sahaja mengaibkan anda, memancing kutukan dan cerita tidak baik , tapi juga menunjukkan bahawa penampilan 'menutup' anda dahulu adalah kuno dan suci. Jadi dahulu itu, menutup aurat 'kuno'? Atau anda mahu maksudkan kini anda tidak 'suci' ? Jadi , elakkan dari berbuat sesuatu yang tidak-tidak.

kesimpulan yang diberi Zaharuddin Abd Rahman kali ini, adalah ukhwah itu hanya terhad kepada sesuatu yang membawa mengingati ALLAH, mengajak kepada kebaikan dan menjauhi kemungkaran . Jadi kita elak lah buat benda yang tidak tidak, kuatkan hati , insyaallah niat baik, dibalas baik :)

 .

3 yang menasihati

  1. betul2. nak berfacebooking pn kena ada adab jgk. thanks for sharing ;)

    ReplyDelete
  2. tahu bahaya..tapi masih nak buat..itu saya...hahah..terima kasih peringatkan saya kak..dah private semua ^_^

    ReplyDelete
  3. ejaiphoto11:19 PM

    betull2...!!tp tpulang kepade individu....klu baik..baik lah..klu jahat..jahat lah..

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top