Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Petua Merawat Sakit Gigi : Gusi Bengkak & Bernanah

Sakit gigi ni selalunya terjadi pabila ada bakteria dalam mulut atau kita salah makan, takpun sebab berkaitan. Terkadang kita elak bagaimana pun , ia datang juga. Dugaan dari Tuhan. Jadi apa nak buat jika gusi bengkak atau bernanah ni ? Jom kita baca perkongsian daripada seorang Ustaz ni.

[ Kredit gambar : nayzak ]

- Sediakan air garam suam dan serai sebatang . Bersihkan serai dengan buang daun , akar serta kulit yang kering . Kemudian bacakan doa berikut pada pesakit dengan meletakkan tangan di luar bahagian gusi yang sakit .

- Baca surah AL-fatihah

- Baca ayat 21 al-hasyr  .*gunung*

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

A021

Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah. Dan (ingatlah), misal-misal perbandingan ini Kami kemukakan kepada umat manusia, supaya mereka memikirkannya. (Al-Hasy-r 59:21)


- Baca  : Allaahumma mushaghghiral kabiir wa mukabbirashshaghiir, maabi ( *sebut nama yang sakit ) , Ya Arhamarrohimiin .



“Ya Allah Ya Tuhanku, Tuhan yang mengecilkan apa yang besar, yang membesarkan apa yang kecil, kecilkanlah apa yang dialami (sebut nama pesakit dan puncanya), wahai Tuhan Yang Maha Pengasih.”

*Pada tanda ( ), hendaklah disebut nama pesakit dibin atau dibintikan dengan nama ibunya sekali.

- Kemudian  ditiup pada bahagian yang sakit , juga pada serai dan air garam suam tadi .  Picit gusi yang bengkak supaya bersih dari nanah. Kumur beberapa kali dengan air garam .Letak serai yang masih panas untuk digigit .

- Sekiranya masih sakit , baca ayat 98- surah al-An'am



"Dan Dia lah yang mencipta kamu dari diri yang satu (Adam), maka (bagi kamu) disediakan tempat tetap (dalam tulang sulbi bapa kamu atau di bumi), dan tempat simpanan (dalam rahim ibu atau dalam kubur). Sesungguhnya Kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengerti (secara mendalam)."


Sebuah hadis yang diriwayatkan oleh al-Daruqutni dengan sanadnya daripada Ibn Abbas r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sesiapa yang mengadu gusinya sakit, maka hendaklah ia meletakkan jari-jarinya di atas gusinya dan hendaklah membaca ayat 98 surah Al-An’am.


Elak sakit gigi, atau gusi :

# Berus gigi dua kali sehari dengan berus lembut. Berus harus ditukar enam bulan sekali. Untuk mengelakkan pengumpulan kuman di berus gigi, rendam berus sekejap dalam air mendidih atau celup dalam ramuan antiseptik mulut.

# Flos atau bersihkan celah-celah gigi dengan benang untuk mengeluarkan kotoran gigi atau saki-baki makanan di permukaan gigi.

# Kumur-kumur setiap hari dengan ramuan antimikrobial mulut yang boleh membersihkan gigi yang tidak dapat dicapai berus atau flos.



Dari Dr. Harun Din :
Majalah Solusi.


5 yang menasihati


  1. Info yang menarik mengenai petua rawatan sakit gigi dengan menggunakan kaedah rawatan Islam. Sebaik-baiknya kesihatan gigi kita dijaga dengan baik bagi mengelak berlakunya gejala ini.

    ReplyDelete
  2. Klu rawat dri sendiri cne

    ReplyDelete
  3. terima kaaih petua nya

    ReplyDelete
  4. Klu sakit Gigi ketika hamil 2 bln.. boleh cabut @ boleh mkn ubat antibiotic.. ubat tahan sakit

    ReplyDelete
  5. Bab ubat tu kena tanya doktor, sebab setiap orang lain kesesuaiannya.

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top