Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Razan Najjar & Ali Banat: kanser, kerja amal & sumbangan


"Not much people enjoy work but when it's for the sake of Allah and you built it with your heart and soul purely for the sake of Allah you smile from ear to ear." - Ali Banat.
Ali Banat

Ali Banat, berusia 36 tahun (lahir 16 Februari 1982) berasal dari Sydney, Australia. Isterinya bernama Irina Moises.

Pada Julai 2015, ketika minum teh beliau nampak sesuatu pada lidahnya. Beliau telah berjuma doktor dan beliau disahkan menghidap kanser ACC (Adenoid Cystic Carcinoma), kanser kelenjar air liur tahap 4. Hidupnya berubah. Daripada seorang pemuda kaya, ada rumah dan kereta mewah serta perniagaan yang hebat, beliau mendedikasikan seluruh hidupnya utuk membantu orang lain. Pada asalnya beliau terkejut. Namun itu tidak lama. Beliau tidak melihat sakitnya sebagai alasan utuk beliau terus jatuh, namun bangkit pula untuk membantu dan menggembirakan orang lain.

Baginya sakit  adalah "hadiah" daripada Allah.
Ali Banat; Gifted with cancer



Beliau menggantikan semua kemewahan dunia dengan akhirat. Beliau telah menjual perniagaannya dan menggembara ke Afrika. Di sana beliau telah membina masjid bersama dengan sekolah untuk anak-anak yatim. Ali Banat juga telah membangun dan mengasaskan projek Muslims Around The World (MATW). Moga pengorbanan dan amal beliau diberkati Allah.

Instagram MATW: @matw_project
Jika mahu menyumbang: Gofundme
Laman web rasmi Muslims  Around The World (MATW): www.matwproject.org

Doktor menjangkakan hayatnya 7 bulan sahaja, namun beliau hidup lebih 2 tahun daripada tempoh itu. Pada 29 Mei 2018 yang lalu, beliau telah meninggal dunia, satu dunia mendoakan beliau. Mudah-mudahan kitapun mati dalam keadaan husnul khatimah (kematian yang baik). Insya-Allah.

Pesanan & mesej terakhir Ali Banat:




*****

Razan Ashraf Najjar 

Gambar: aqsasyarif.org.my
Manakala Razan Ashraf Najjar pula, seorang pegawai perubatan yang manis; berumur 21 tahun terbunuh akibat ditembak di dada oleh sniper rejim Zionis Israel ketika memberikan bantuan perubatan di perkampungan Khuza'a. 

Razan pernah berkata, "Boleh sahaja jika saya hanya bekerja di hospital. Tetapi saya lebih suka untuk berada di barisan hadapan bersama-sama para sahabat saya di lapangan."

"Setiap hari akan ada yang gugur syahid di Gaza dan mereka itu lebih mulia dari saya. Saya mengharapkan saya juga syahid seperti mereka."

Tanggal 1 Jun, Allah memakbulkan doanya. Beliau gugur sebagai seorang paramedik, seorang hero yang menyelamatkan nyawa orang lain dan seorang pejuang yang ingin membebaskan tanah air tercinta. - (Sumber: Facebook Aqsa Syarif)


*****

Salah satu cara, jika mahu derma untuk Palestin:
Salurkan sumbangan anda atas nama ‘Humanitarian Care Malaysia Berhad’ 
Secara ONLINE > www.billplz.com/myramadan 
Maybank Islamic : 5642-5856-0698 
Bank Islam : 1209-20100-34904 
CIMB Islamic: 8602 135 592 
JomPAY Biller Code: 6197

Moga keduanya dirahmati dan mampu menjadi motivasi untuk kita semua.  Semoga kita semua menjadi manusia yang lebih bermanfaat, insya-Allah!


Antara rujukan:


0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top