Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

(Review Novel Fixi) Nikina: Novel Nadia Khan

"Buku pertama Fixi saya baca ialah Kelabu!" Banyak kali saya bertembung ayat serupa begini dengan pembaca atau pengumpul Buku terbitan Fixi. Dan kemudian kami akan berbual tentang koleksi buku Fixi yang lain. Buat anda yang belum pernah baca buku terbitan Fixi, sebenarnya ayat-ayat yang digunakan dalam buku terbitan mereka adalah sangat santai, isinya sederhana walaupun mungkin kadangkala sedikit moden dan berani (tetap ada tapisan walaupun untuk pembaca matang), namun kebanyakan jalan cerita mereka agak dekat dengan khalayak (realiti) dan mudah difahami. Sedap pun sedap! Baik, kita sambung review...


Kali ini (2019), saya membaca novel baru Nadia Khan berjudul Nikina. Nikina kelihatan asasnya novel cinta dan kahwin tapi bukan klise. Sangat realisik dan dekat dengan kita (penuh jiwa dan sedikit urban). Mengenali gaya Nadia Khan, kita tahu kita tidak akan berdepan dengan cerita biasa. Plot twist, ilmu baru dan debaran tetap ada (apatah lagi endingnya), walaupun kelihatan bersahaja jalan ceritanya. Ya, tipulah cerita Nadia Khan tak ada elemen kejutan!

Watak seorang wanita bijak, berani dan kuat semangat bernama Kina mengenalkan kita dengan sikap tidak putus asa dan penyayangnya. Begitu juga dengan jejaka baik yang realistik juga sedikit lucu, Dini dan lelaki penulis kegemaran ramai namun sangat pemikir; Nik. Ini kita belum bertembung lagi dengan watak Huda yang tegas dan ramai lagi manusia yang turut menyumbang kepada jalan cerita hidup kedua-dua watak utama.
“It’s Nik and Kina. Time and space are irrelevant - diorang akan selalu rapat.” - Huda
Kita akan lihat bagaimana cinta monyet menjadi cinta manusia dan bagaimana penerimaan orang sekeliling serta perjalanan keduanya dalam menghadapi hakikat hidup yang tak mudah seperti disangka dan diangankan ya adik-adik! Cakap memang sedap, tapi tak semudah yang perlu dihadap.

Baik, jom saya memetik sedikit kata-kata (quotes) melalui buku ini:
 KINA
  • "Whatever problems we have, we'll say it out to each other. Kita cuba selesaikan sama-sama. Jangan simpan-simpan, pendam-pendam ni semua takmoh. Okay?"
  • "I feel that as long as we don't give up on each other, we can do this."
  • "Just because you handle things your own way, doesn't mean you're not doing anything, sayang."
  • "... Sometimes I don't get why you care so much about what people say --- but that doesn't mean you need to stop being who you are."
NIK
  • "I've learned long ago to never pick a fight with a woman... Because even if you win, you won't like how it feels."
NADIA KHAN
  • Dalam dunia yang ideal, anak perempuan sepatutnya terjaga; bukannya kena sentiasa berjaga-jaga.
  • Kehidupan mengajar Kina yang setiap hari punya kejutan tersendiri dan Kina tak lagi melihatnya sebagai kejutan baik mahupun buruk - hanya kejutan yang perlu ditangani dan cara kia menanganinya yang akan menentukan kebahagiaan. 
Jika nak baca review lain tentang Nikina: https://www.goodreads.com/book/show/44172934-nikina



1 yang menasihati

  1. Dah lama x shopping buku Fixi. Dulu iye, memang borong RM100 terus sebab dapat murah hahaha.

    ReplyDelete

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top