Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

Maksud All Eyes On Rafah (meaning in malay)

 


Pertama sekali kita kena tahu, Rafah itu nama tempat. Rafah (Bahasa Arab: رفح, rumi: Rafaḥ) ialah sebuah bandar Palestin di selatan Semenanjung Gaza. Ia adalah ibu kota daerah Gabenor Rafah, terletak 30 kilometer (19 minit) di selatan Kota Gaza. 




Source: https://twitter.com/Artortoise_full/

Translate (Terjemahan dalam Bahasa Melayu) 



Hari ini lebih daripada sebelumnya, anda harus mendengar. anda mungkin tahu, Palestin dan lebih tepat lagi Rafah ialah bandar bersebelahan dengan Mesir.

Selama 7 bulan, rakyat Gaza telah dipindahkan setiap hari lebih dekat ke Sempadan Mesir untuk melarikan diri daripada pengeboman berterusan, yang dicetuskan oleh Israel. Inilah perkaranya...

Hari ini mangsa yang terselamat dari Gaza berpindah ke Rafah, hidup dalam keadaan yang melampau tanpa tempat lain untuk dituju. Walaupun serangan terus berlaku, mereka terperangkap dan berharap untuk menyeberangi sempadan Mesir untuk keselamatan sebelum melancarkannya di Rafah. Tetapi kos menyeberang adalah mahal gila. Lebih daripada 5K setiap orang dewasa dan 2-3K untuk kanak-kanak bawah umur. Anda faham bahawa orang seperti kita tidak mempunyai jumlah itu dalam akaun bank, jadi bagaimana mereka boleh?

Mereka perlu membayar untuk kebebasan dan nyawa mereka dan itulah sebabnya anda WAJIB berkongsi sebanyak mungkin pautan keluarga GoFundMe Palestin. Anda mesti menyiarkan semula, berkongsi, suka, mengulas, memboikot, bercakap dan membantah jika boleh. Kerana tidak melakukan apa-apa adalah tidak berkecuali, ia berpihak kepada pihak yang zalim. 

(Mereka benar-benar disekat di persimpangan Rafah, dengan tentera Israel di belakang mereka. Itu sahaja tempat paling 'selamat' buat mereka sekarang. 

Sehingga kini ramai lelaki, wanita, OKU dan kanak-kanak tak berdosa telah terbunuh di Palestin. Doa kita sentiasa bersama mereka). 

All Eyes On Rafah logo poster

In English (original post):

Today more than ever, you should listen.

As you might know, Palestine and more precisely Rhafa is the city next to Egypt.

For 7 months, Gaza's citizens have been moved everyday closer to the Egyptian Border to run away from constant bombing, launched by the Israeli Gov.

Here is the thing. Today survivors of Gaza moved to Rhafa, living in extreme conditions with nowhere else to go. Whilst the attacks keep happening, they are trapped and hope to cross the Egyptian border for safety before they launch it on Rhafa. But the cost of crossing is insanely expensive.

More than 5K per adult and 2-3K for minors. You understand that even people like us do not have that amount in our bank account, so how could they?

They need to pay for their freedom and lives and that's why you MUST share as many GoFundMe Palestinian families links as possible! You must repost, share, like, comment, boycott, speak, and protest if you can.

Because doing nothing is not being neutral, it's taking sides with the oppressors.


*****

In Palestine, it's been 6 months since october 7th - 

• 33,175 dead (13,000 children)

• 8,000+ missing

*It's been 76 years since the Nakba. 

*****

(They are literally blocked at the Rhafa crossing, with Israeli militaries behind them)



Story: Instagram Story Template (thanks to them) 

Picture: https://www.savethechildren.net/blog/all-eyes-rafah-what-s-next-children-gaza

https://ms.wikipedia.org/wiki/Rafah






0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top