Salam. Hai. Saya Anem Arnamee. Terima kasih sudi datang, membaca mahupun berkongsi artikel blog ini. Maaf jika ada kekurangan & teguran amat dialu-alukan. Moga yang baik-baik selalu untuk kalian semua. Insya-Allah.

- Jika anda mahu sebarang kolaborasi/pengiklanan (review/ruang iklan) di blog ini boleh rujuk page ini.
- Jika ada pertanyaan lain, boleh mesej di facebook ANEM ARNAMEE atau e-melkan ke arnamee (at) gmail.com.

4 Doa Keluarga Bahagia & Sakinah


Melalui Ezy Dakwah Siri 40 (Majalah Solusi), ada perkongsian berkaitan Doa Keluarga Bahagia. Jadi saya kongsikan di sini untuk manfaat kita bersama. Insya-Allah.

1. Doa untuk menjadi keluarga terbaik.

.رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا

"Wahai Tuhan kami, kurniailah kami pasangan dan zuriat yang menyejukkan mata dan jadikanlah kami imam (ikutan) bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa. (Surah al-Furqan 25:74)

*Inilah doa wajib para hamba al-Rahman.

2. Doa agar ahli keluarga menjadi orang soleh

رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَاءِ (٤٠)رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ 
(٤١)
"Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku." (Surah Ibrahim 14:40)

"Wahai Tuhan kami! Ampuni aku, kedua-dua ibu bapaku dan orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hari perhitungan (amal dan pembalasan)." (Surah Ibrahim 14:41)

*Ini doa Nabi Ibrahim sewaktu menziarahi anak dan isterinya yang ditinggalkan di Makkah.

3. Doa suami isteri

قَالَا رَبَّنَا ظَلَمۡنَاۤ اَنۡفُسَنَا وَاِنۡ لَّمۡ تَغۡفِرۡ لَـنَا وَتَرۡحَمۡنَا لَـنَكُوۡنَنَّ مِنَ الۡخٰسِرِيۡن
"Wahai Tuhan kami, kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan kalau Engkau tidak mengampunkan kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi". (Surah al-A'raf 7:23)

*Doa Nabi Adam dan Hawa setelah terlanjur di dalam syurga sebelum diturunkan ke bumi. Suami isteri yang baik ialah mereka yang cenderung melihat kesalahan diri sendiri terlebih dahulu daripada melihat kesalahan pasangannya.

4. Doa agar tiada dendam sesama ahli keluarga

 رَبَّنَا ٱغْفِرْ لَنَا وَلِإِخْوَٰنِنَا ٱلَّذِينَ سَبَقُونَا بِٱلْإِيمَٰنِ وَلَا تَجْعَلْ فِى قُلُوبِنَا غِلًّا لِّلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ رَبَّنَآ إِنَّكَ رَءُوفٌ رَّحِيمٌ
"Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Pelembut dna Pengasih". (Surah al-Hasy-r 59:10)




Moga keluarga kita semua akan bahagia, diberkati dan dilimpahi kasih sayang di dunia dan juga di akhirat. Insya-Allah. Ameen.


Antara sumber:
http://www.surah.my/
- http://www.faizalr.com/
- https://adinawas.com/
- http://islamicstudies.info
- https://alquran.pro



0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee © TERIMA KASIH ♥



click to te top