Tanda atau simptom Mpox (Cacar monyet)




Pada 14 Ogos lalu, Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) telah mengisytiharkan kecemasan kesihatan awam berikutan penularan wabak mpox semasa di beberapa negara Afrika, dengan kes terbaharu dilaporkan di Eropah dan Asia. 

Virus mpox yang turut dikenali sebagai cacar monyet menunjukkan peningkatan trend kes baharu terutamanya di Republik Demokratik Congo dan seluruh benua Afrika.


Mpox merupakan sejenis jangkitan disebabkan virus mpox, iaitu spesies di bawah genus Orthopoxvirus.

Jangkitan boleh berlaku antara manusia ke manusia melalui sentuhan rapat secara langsung dengan ruam atau lepuh pada kulit individu yang mempunyai gejala dan tanda jangkitan mpox, selain boleh berlaku melalui pendedahan kepada cecair respiratori semasa hubungan intim.



Antara tanda dan gejala jangkitan MPox

✅ Ruam timbul berisi cecair di seluruh badan

✅ Demam 

✅ Keletihan

✅ Sakit kepala

Gejala biasanya bermula dengan demam.Selepas 1-3 hari ruam muncul di muka, tangan dan kaki diikuti bahagian lain pada tubuh dalam tempoh 24 jam. 

Ruam lebih banyak tertumpu pada muka dan juga boleh didapati di seluruh badan termasuk dalam mulut, kemaluan dan selaput mata.


Beza mpox dgn chicken pox , biasanya ruam mpox lagi sakit (sebab bernanah) dan tak gatal berbanding ruam chicken pox yang gatal tapi tak sakit.

Ruam mpox muncul semua sekali manakala chicken pox dia perlahan lahan muncul. Sebab itu untuk chicken pox , ada saja biji air yang lama dah ada dah pecah, ada ruam yang baru muncul.

Dan Mpox symptom dia lagi lama, boleh sampai 2-4 minggu, berbeza dgn chickenpox orang akan sembuh dalam tempoh 1-2 minggu.

Sekiranya ada tanda tanda mpox, tolong dapatkan rawatan perubatan dengan segera.




Sumber: https://x.com/KKMPutrajaya/

KKM menasihatkan individu yang ingin melawat ke negara yang melaporkan terdapat kes mpox agar sentiasa mengamalkan cara hidup sihat dan mengelakkan aktiviti berisiko, manakala semua pengembara yang tiba dari negara berkaitan dinasihatkan memantau status kesihatan kendiri setiap hari termasuk gejala jangkitan mpox bagi tempoh selama 21 hari dari tarikh ketibaan di Malaysia.


Malaysia dah mengambil langkah berjaga-jaga berkaitan isu Mpox ini. 


Bilik Gerakan MPox di CPRC Kebangsaan (dah aktif sejak 16 Ogos 2024)

2/ 'Sentinel surveillance' di pintu-pintu masuk negara secara imbasan suhu (thermal scanning) atau visual (dah aktif sejak 16-22 Ogos 2024)

3/ 13 makmal yang mampu lakukan ujian pengesanan mpox (8 kerajaan dan 5 private)

4/ Pengedaran pekeliling dan garis panduan kepada semua fasiliti kesihatan awam dan swasta termasuk di kawalan sempadan sebagai persediaan. 

5/ Kenyataan media berterusan. Kali terakhir pada 18 Ogos 2024. 

6/ Kempem kesedaran awam oleh KKM melalui media sosial setiap hari i.e. kaedah mengenalpasti simptom dan cara pengurusan jika disyaki menghidap penyakit mpox. 

🔈 P/s: Setakat ini, tiada kes baru di Malaysia dikesan.

📍Rujukan: Sidang media YB @DrDzul pagi tadi di majlis penyerahan Hospital Dungun



Sumber lain:

https://themerdekatimes.com/

https://x.com/MyHEALTHKKM/

https://x.com/HausofHilton/

https://x.com/BuletinTV3/

https://x.com/StratcommPMX/

https://x.com/hmetromy/





0 yang menasihati:

Post a Comment

Untuk kesudian membaca dan memberi berkata-kata - saya berterima kasih.








Anem Arnamee 2024 © TERIMA KASIH ♥



click to te top